Back to Top

Ποια η διαφορά Ορθοδόξων και Καθολικών;



Η Μόνα Λίζα (ή Τζοκόντα), το διασημότερο ίσως έργο του καλλιτέχνη Λεονάρντο Ντα Βίντσι, φιλοτεχνήθηκε γύρω στο 1505 στη Φλωρεντία (Ιταλία). Σύντομα όμως πέρασε σε γαλλικά χέρια, φτάνοντας να στολίζει αιώνες αργότερα και την κρεβατοκάμαρα του Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Από το 1804 μέχρι και σήμερα, κοσμεί συνεχώς (;) το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Μέχρι και πριν εκατό χρόνια το συγκεκριμένο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, θεωρούνταν ένα απλό πορτραίτο.

Το 1911 εκτυλίχθηκε ένα γεγονός, το οποίο χάρισε στον πίνακα στην σημερινή «υστερία». Πιο συγκεκριμένα, στις 21 Αυγούστου 1911, ο Ιταλός Βιτσέντζο Περούτζια, νικημένος από τα εθνικιστικά του φρονήματα, αποπειράθηκε να κλέψει το πορτρέτο της Μόνα Λίζα με σκοπό να το επιστρέψει στην γενέτειρά χώρα που το ανέδειξε. Κρυμμένος σε μια από τις αποθήκες του Μουσείου, περίμενε να νυχτώσει, και αφού βρήκε ένα ασφαλές πέρασμα διαφυγής, εξαφανίστηκε μαζί με τον πίνακα.

Την επόμενη ημέρα, μόλις η κλοπή έγινε γνωστή, ξέσπασε εθνικό πένθος. Τα σύνορα της χώρας σφραγίστηκαν, και μέσα σε λίγες μόνο ημέρες το θέμα έγινε πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Οι θεωρίες συνωμοσίας πίσω από την κλοπή της Τζοκόντα ήταν σχεδόν όσες κυκλοφορούν και για το μυστικό που κρύβεται πίσω από το περίφημο χαμόγελό της. Η γαλλικές αρχές έστρεφαν παντού τις υποψίες τους, ακόμα και στον Ισπανό και ανερχόμενο τότε ζωγράφο, Πάμπλο Πικάσο (φωτογραφία αριστερά). Έπρεπε να περάσουν δυο χρόνια έως ότου ξετυλιχθεί το κουβάρι του μυστηρίου.

Στις 29 Νοεμβρίου του 1913, ο Ιταλός γκαλερίστας Αλφρέντο Τζέρι, έλαβε ένα γράμμα από κάποιον άγνωστο, ο οποίος ισχυρίζονταν ότι έχει στην κατοχή του τη Μόνα Λίζα και ότι είχε σκοπό να τη χαρίσει στην Ιταλία. Με τη βοήθεια της αστυνομίας κατάφερε να παγιδεύσει τον άγνωστο, που δεν ήταν άλλος από τον Βιτσέντζο Περούτζια. Βέβαια, ο Βιτσέντζο, αντιμετωπίστηκε σαν ήρωας στη χώρα του, καθώς το βασικό του του κίνητρο ήταν να φέρει τη Μόνα Λίζα στην πατρίδα της. Γι' αυτό και καταδικάστηκε μόλις σε ολιγόμηνη φυλάκιση. Από την άλλη, η Μόνα Λίζα, αφού εκτέθηκε για έναν μήνα σε Μουσεία της Ιταλίας, επέστρεψε στις 31 Δεκεμβρίου 1913 και πάλι στο Μουσείο του Λούβρου, μαζί με την επιπλέον αίγλη, λάμψη και δόξα που της είχε χαρίσει πλέον η κλοπή της.

Φωτογραφία: https://snl.no/Mona_Lisa

Γιατί η Μόνα Λίζα είναι τόσο διάσημη;



Η Μόνα Λίζα (ή Τζοκόντα), το διασημότερο ίσως έργο του καλλιτέχνη Λεονάρντο Ντα Βίντσι, φιλοτεχνήθηκε γύρω στο 1505 στη Φλωρεντία (Ιταλία). Σύντομα όμως πέρασε σε γαλλικά χέρια, φτάνοντας να στολίζει αιώνες αργότερα και την κρεβατοκάμαρα του Ναπολέοντα Βοναπάρτη. Από το 1804 μέχρι και σήμερα, κοσμεί συνεχώς (;) το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Μέχρι και πριν εκατό χρόνια το συγκεκριμένο έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, θεωρούνταν ένα απλό πορτραίτο.

Το 1911 εκτυλίχθηκε ένα γεγονός, το οποίο χάρισε στον πίνακα στην σημερινή «υστερία». Πιο συγκεκριμένα, στις 21 Αυγούστου 1911, ο Ιταλός Βιτσέντζο Περούτζια, νικημένος από τα εθνικιστικά του φρονήματα, αποπειράθηκε να κλέψει το πορτρέτο της Μόνα Λίζα με σκοπό να το επιστρέψει στην γενέτειρά χώρα που το ανέδειξε. Κρυμμένος σε μια από τις αποθήκες του Μουσείου, περίμενε να νυχτώσει, και αφού βρήκε ένα ασφαλές πέρασμα διαφυγής, εξαφανίστηκε μαζί με τον πίνακα.

Την επόμενη ημέρα, μόλις η κλοπή έγινε γνωστή, ξέσπασε εθνικό πένθος. Τα σύνορα της χώρας σφραγίστηκαν, και μέσα σε λίγες μόνο ημέρες το θέμα έγινε πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Οι θεωρίες συνωμοσίας πίσω από την κλοπή της Τζοκόντα ήταν σχεδόν όσες κυκλοφορούν και για το μυστικό που κρύβεται πίσω από το περίφημο χαμόγελό της. Η γαλλικές αρχές έστρεφαν παντού τις υποψίες τους, ακόμα και στον Ισπανό και ανερχόμενο τότε ζωγράφο, Πάμπλο Πικάσο (φωτογραφία αριστερά). Έπρεπε να περάσουν δυο χρόνια έως ότου ξετυλιχθεί το κουβάρι του μυστηρίου.

Στις 29 Νοεμβρίου του 1913, ο Ιταλός γκαλερίστας Αλφρέντο Τζέρι, έλαβε ένα γράμμα από κάποιον άγνωστο, ο οποίος ισχυρίζονταν ότι έχει στην κατοχή του τη Μόνα Λίζα και ότι είχε σκοπό να τη χαρίσει στην Ιταλία. Με τη βοήθεια της αστυνομίας κατάφερε να παγιδεύσει τον άγνωστο, που δεν ήταν άλλος από τον Βιτσέντζο Περούτζια. Βέβαια, ο Βιτσέντζο, αντιμετωπίστηκε σαν ήρωας στη χώρα του, καθώς το βασικό του του κίνητρο ήταν να φέρει τη Μόνα Λίζα στην πατρίδα της. Γι' αυτό και καταδικάστηκε μόλις σε ολιγόμηνη φυλάκιση. Από την άλλη, η Μόνα Λίζα, αφού εκτέθηκε για έναν μήνα σε Μουσεία της Ιταλίας, επέστρεψε στις 31 Δεκεμβρίου 1913 και πάλι στο Μουσείο του Λούβρου, μαζί με την επιπλέον αίγλη, λάμψη και δόξα που της είχε χαρίσει πλέον η κλοπή της.

Φωτογραφία: https://snl.no/Mona_Lisa

Τα χρυσόψαρα έχουν μνήμη;



Κι όμως ναι, έχουν. Η φράση «έχει μνήμη χρυσόψαρου» είναι απλά ένας μύθος. Ύστερα από έρευνες και πειράματα που πραγματοποιήθηκαν, οι επιστήμονες απέδειξαν όχι μόνο πως τα χρυσόψαρα έχουν μνήμη μεγαλύτερη από τρία δευτερόλεπτα, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις και μνήμη μεγαλύτερη των τριών μηνών. Αυτό το πέτυχαν παρατηρώντας τα χρυσόψαρα κατά την διάρκεια του φαγητού τους: Τοποθέτησαν μια ειδική συσκευή στο νερό, ή οποία θα παρείχε τροφή σε αυτά μόνο μια συγκεκριμένη ώρα. Οποιαδήποτε άλλη στιγμή δεν θα περιείχε τίποτα. Τα χρυσόψαρα αφομοίωσαν γρήγορα την ώρα του φαγητού, πηγαίνοντας μόνο τότε για να τραφούν. Κατά διαστήματα άλλαζαν την ώρα σίτισής τους, αλλά και πάλι η αφομοίωση ήταν άμεση. Παρεμφερή πειράματα πραγματοποιήθηκαν και υπό την αιγίδα των χωρών του Ισραήλ και της Ιρλανδίας, επαληθεύοντας τα αποτελέσματα.

Φωτο: https://pixnio.com/media/goldfish-aquarium-miniature-interior-decoration-bowl

Γιατί οι χειρουργοί φοράνε πράσινες στολές;



Οι χειρούργοι δεν φορούσαν πάντα πράσινες στολές, καθώς μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, οι χειρούργοι ιατροί φορούσαν άσπρες στολές. Όπως αποδείχτηκε ύστερα, η χρήση του εν λόγω χρώματος έφερε μαζί της αρκετά προβλήματα, όχι μόνο από την πλευρά των ιατρών αλλά και από εκείνη των ασθενών. Από την ιατρική πλευρά, ο συνδυασμός του δυνατού φωτός του χειρουργείου και του άσπρου χρώματος της στολής, προκαλούσε στο προσωπικό του χειρουργείου συχνούς πονοκεφάλους. Επίσης, η χρήση άσπρης στολής δημιουργούσε κυρίως δυο προβλήματα όρασης στους ιατρούς: Το κόκκινο αίμα των ασθενών συνδυασμένο με το άσπρο περιβάλλον του χειρουργείου τους προκαλούσε συχνά πράσινες παραισθήσεις (1), και επιπλέον, το λαμπερό χρώμα των χειρουργικών εργαλείων, τα έκανε δύσκολα διακριτά πάνω στις άσπρες επιφάνειες (2).

Από την αντίθετη σκοπιά, οι ασθενείς, σε περίπτωση που η άσπρη στολή λερωνόταν με αίμα, οι ιατροί τους φαινόταν πολύ τρομακτικοί, καθώς η εικόνα τους παρέπεμπε περισσότερο σε χασάπηδες κρεοπώλες παρά σε χειρούργους ιατρούς. Έτσι, καταρρακώνονταν ακόμα περισσότερο την ψυχολογία τους. Τελικά, για τους προαναφερθέντες λόγους, αποφασίστηκε η αλλαγή του χρώματος. Η ιατρική επιστημονική κοινότητα, πραγματοποίησε αρκετές έρευνες ωσότου βρει έναν τέτοιο συνδυασμό χρώματος, ο οποίος θα ικανοποιεί και τις δυο πλευρές. Διαπιστώθηκε ότι το αίμα πάνω σε πράσινες και γαλάζιες ιατρικές μπλούζες αποκτά μια λιγότερο τρομακτική απόχρωση, καθώς θυμίζει περισσότερο λεκέ από καφέ ή ιδρώτα, και ικανοποιεί παράλληλα και τα ιατρικά κριτήρια. Έκτοτε, όλοι οι χειρουργοί φοράνε πράσινες φόρμες (οι γαλάζιες δεν προτιμούνται πολύ).

Φωτογραφία: https://pixnio.com/de/wissenschaft/medizin/chirurgie-medizin-chirurg-team-technologie-aerzte-notfall

Τα πλαστικά μπουκάλια βλάπτουν την υγεία μας


Τα πλαστικά μπουκάλια που περιέχουν νερό, χυμό, γάλα κ.α. είναι εξαιρετικά επικίνδυνα για την υγεία μας, ειδικά αν αυτά ξαναγεμίζονται. Οι χημικές ουσίες που περιέχει το πλαστικό μπορεί να διαρρεύσουν στο περιεχόμενό τους αν το μπουκάλι εκτεθεί σε υψηλές θερμοκρασίες. Οι εν λόγω ουσίες είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες, καθώς άλλες είναι καρκινογόνες, και άλλες συνδέονται άμεσα με αναπαραγωγικά προβλήματα.

Τα περισσότερα πλαστικά μπουκάλια νερού, έχουν πάνω τους την ένδειξη «1». Αυτό σημαίνει είναι κατασκευασμένα από τερεφθαλικό πολυαιθυλένιο, το οποίο μπορεί να περιέχει αντιμόνιο, μια χημική ουσία που προκαλεί καρκίνο. Πολλές πλαστικές φιάλες έχουν επίσης την ένδειξη «3», που σημαίνει πως είναι κατασκευασμένες από πολυβινυλοχλωρίδιο. Οι φιάλες αυτές περιέχουν φθαλικές ενώσεις, οι οποίες συνδέονται με αναπαραγωγικά προβλήματα υγείας.

Επιπλέον, μικροβιολόγοι επισημαίνουν ότι τα πλαστικά μπουκάλια νερού μπορούν να μεταδώσουν και άλλες επικίνδυνες ασθένειες, μέσω εντερικών ιών. Τέλος, δεν ενδείκνυται η επαναχρησιμοποίηση των πλαστικών μπουκαλιών, καθώς εκτός των προαναφερθέντων, τα μπουκάλια αυτά είναι συχνά δύσκολο να καθαριστούν, γεγονός που τα καθιστά ιδανικές εστίες ανάπτυξης βακτηρίων. Ερευνητές από το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια (ΗΠΑ) μάλιστα, τονίζουν ότι συχνά τα βακτήρια ευδοκιμούν ευκολότερα σε πλαστικές φιάλες.

Πηγές: https://www.pexels.com/photo/clear-plastic-bottle-with-blue-lid-7767813/

Η ηρωίνη είχε δημιουργηθεί σαν φάρμακο


 

H ηρωίνη κυκλοφόρησε σαν φάρμακο από την ίδια εταιρία που δημιούργησε νωρίτερα την ασπιρίνη. Το 1898 η γερμανική φαρμακευτική εταιρία «Bayer Laboratories» λανσάρισε στην αγορά την ασπιρίνη. ενώ μόλις ένα μήνα αργότερα δημιούργησε το σιρόπι ηρωίνης. Παρόλο που σήμερα φαντάζει αδιανόητο, η αρχική χρήση της ηρωίνης ήταν ως σιρόπι για τα παιδιά. Το 1914 η ηρωίνη έγινε συνταγογραφούμενο φάρμακο στις ΗΠΑ, ενώ η παραγωγή του σιροπιού ηρωίνης απαγορεύτηκα το 1924. Σήμερα, οπιούχα φάρμακα όπως είναι η μορφίνη και το ΟξιΚοτίν χρησιμοποιούνται ακόμα, αλλά μόνο για περιπτώσεις αφόρητου πόνου. Τα φάρμακα αυτά όμως, σε υπερβολική δόση είναι εξίσου εθιστικά όπως η ηρωίνη.

Πηγές: https://www.goodmorningamerica.com/wellness/video/shortages-childrens-counter-medicine-95647884

Γιατί ο Ιανουάριος είναι ο 1ος μήνας του χρόνου;


Το ήξερες πως αρχικά δεν ήταν ο Ιανουάριος ο πρώτος μήνας του χρόνου, αλλά ο Μάρτιος; Η ανθρώπινη ιστορία, σε όλη την διάρκεια της, έχει να επιδείξει μια σειρά από προσπάθειες εκ μέρους των ανθρώπων για την ημερολογιακή καταγραφή του χρόνου. Σαν αποτέλεσμα δημιουργήθηκαν μια σειρά από ημερολόγια (αιγυπτιακό, πολλά ελληνικά, ρωμαϊκό, Ιουλιανό κτλ.) Το ρωμαϊκό ημερολόγιο μέχρι και τον 7ο αιώνα π.Χ. ήταν βασισμένο στην κίνηση της Σελήνης. Όριζε ως πρώτη ημέρα του έτους την 1η Μαρτίου (το όνομα Μάρτιος προέρχεται από θεό του πολέμου Mars, δηλαδή τον αντίστοιχο θεό Άρη για τους Έλληνες).

Τον 7ο αιώνα π.Χ αναδιοργανώθηκε το ρωμαϊκό ημερολόγιο: Η Σελήνη δεν αποδείχθηκε απόλυτα ακριβής για τον καθορισμό του ημερολογιακού έτους και έτσι επιλέχθηκε ο Ήλιος. Σύμφωνα με το μύθο ο Ρωμαίος βασιλιάς Νούμας Πομπίλιος προώθησε την αλλαγή. Αποτέλεσμα της προαναφερθείσας τροποποίησης ήταν να γίνει ο Ιανουάριος πρώτος μήνας του χρόνου. Το όνομα ''Ιανουάριος'' προέρχεται από τον ‘‘Θεό Ιανό’’, που ήταν ο ''Θεός'' κάθε αρχής στη ρωμαϊκή μυθολογία).Από τότε το Ημερολόγιο έχει αλλάξει άλλες δυο φορές: Το 45 μ.Χ. ο Ιούλιος Καίσαρας εφάρμοσε το Ιουλιανό ημερολόγιο. Λόγω όμως κάποιον ατελειών τροποποιήθηκε εν μέρη ξανά το έτος 1582 μ.Χ., άλλαξε όνομα σε Γρηγοριανό ημερολόγιο και είναι αυτό που ισχύει σήμερα στις περισσότερες χώρες του κόσμου. Στην Ελλάδα άργησε να εφαρμοστεί και να εξαπλωθεί. Παρόλο που το 1923 αντικατέστησε το Ιουλιανό και θεωρείται ακριβέστερο, πολλοί είναι αυτοί που δεν το δέχθηκαν (οι λεγόμενοι παλαιοημερολογίτες).

Πηγές: https://www.pexels.com/photo/month-of-january-planner-760718/