Back to Top

Γιατί η πίτσα είναι στρόγγυλη;


Η πρώτη μορφή πίτσας δημιουργήθηκε στην αρχαία Αίγυπτο, κάτι που φαντάζει απολύτως λογικό δεδομένου πως στην Αίγυπτο ανακαλύφθηκε το ζύμωμα του ψωμιού. Και στην αρχαία Ελλάδα πάντως και οι Ρωμαίοι αργότερα, δημιούργησαν ένα είδος στρογγυλής πίτσας αποτελούμενη κυρίως από ζυμαρικά, κριθάρι και νερό. Την σημερινή της μορφή η πίτσα άρχισε να την αποκτάει τον Μεσαίωνα, ύστερα από την εισαγωγή της ντομάτας και την χρησιμοποίησή της για την δημιουργία της σάλτσας.

Η τελική της ωστόσο πινελιά προστέθηκε στην ιταλική πόλη Νάπολη. Πιο συγκεκριμένα, ο φούρναρης Raffaele Esposito το έτος 1889 έφτιαξε μια στρόγγυλη πίτσα ειδικά για την επίσκεψη του Ιταλού βασιλιά Umberto του 1ου και της βασίλισσας Margherita. Της έδωσε μάλιστα και το όνομα της: Μαργαρίτα. Η στρογγυλή φόρμα με τα χοντρά και ανασηκωμένα άκρα επέτρεπε στην πίτσα να διπλώνεται σε τρίγωνο για να συγκρατεί τη στρώση της ντομάτας και να διατηρείται ζεστή, ώστε να την τρώει κάποιος και στο δρόμο.

Φωτογραφία: https://pixnio.com/el/τροφίμων-ποτό/πίτσα/τρόφιμα-τυρί-γεύμα-δείπνο-πιάτο-μεση


Πρόκειται για ακόμα μια δημοσιογραφική πλάνη, καθώς ουδέποτε οι φεμινίστριες έκαψαν τα σουτιέν τους. Ο μοναδικός σκοπός αυτής της παραπληροφόρησης ήταν η δημιουργία κλίματος εντυπωσιασμού, ώστε να πουλήσουν οι εφημερίδες της εποχής περισσότερες φυλλάδες. Η περίοδος μετά τον Β' παγκόσμιο πόλεμο ήταν μια περίοδος που μεταξύ άλλων, οι γυναίκες μάχονταν για την καλύτερη αντιμετώπισή τους από το αντρικό φύλλο. Η ισότητα ήταν μια από τις αξίες που είχαν θέσει ως στόχο. Ωστόσο, την δεκαετία του 70, ο αγώνας τους κορυφώθηκε. 

Αφετηρία στάθηκε ένα γεγονός: Το 1968 διοργανώθηκαν τα ετήσια καλλιστεία για την ανάδειξη της ομορφότερης γυναίκας στην Αμερική. Για αντίδραση όμως, οι γυναίκες έστεψαν ένα πρόβατο ως «Μις Αμερική». Δεν σταμάτησαν όμως εκεί: Στην συνέχεια, από την εξέδρα, έβγαλαν τα σουτιέν και τις γόβες τους, πετώντας τα στο πλήθος που παρακολουθούσε την εκδήλωση. Δεν τα έκαψαν, απλά τα πέταξαν. Ήθελαν να τα κάψουν, αλλά λόγω του ότι βρισκόταν πάνω σε μια ξύλινη εξέδρα, ο κίνδυνος μιας πυρκαγιάς παραμόνευε. Ο υπεύθυνος για τους τίτλους των άρθρων σε μια από τις εφημερίδες όμως, υλοποίησε τη σκέψη τους, και αφού δημιούργησε ένα μυθολογικό υπόβαθρο, χρησιμοποίησε τον τίτλο: «Οι γυναίκες που έκαψαν τα σουτιέν τους».

Φωτογραφία: https://pxhere.com/en/photo/949402



Ποιο είναι το πιο θανατηφόρο ζώο της Αφρικής;


Οι ιπποπόταμοι είναι υπεύθυνοι για τους περισσότερους θανάτους ανθρώπων στην Αφρική. Τα περισσότερα ατυχήματα προέρχονται είτε από κουπιά των βαρκάρηδων, που πετυχαίνουν τους ιπποπόταμους όταν βρίσκονται κάτω από την επιφάνεια του νερού, είτε όταν οι ιπποπόταμοι βγαίνουν στην στεριά για να βοσκήσουν και πετυχαίνουν ανθρώπους. Οι ιπποπόταμοι, όταν πρόκειται να προστατέψουν τον εαυτό τους και τα μικρά τους γίνονται πολύ ευέξαπτα: Βουτάνε λιοντάρια και τα πνίγουν σε βαθιά νερά, δαγκώνουν κροκόδειλους και τους κόβουν στα δυο, σέρνουν έξω καρχαρίες και τους ποδοπατούν μέχρι θανάτου. Πολύ λίγα ζώα είναι αυτά που τολμούν και τα βάζουν μαζί τους.

Φωτογραφία: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hippo_%28Hippopotamus_amphibius%29_%2831074902152%29.jpg



Πρώτες οι μέλισσες αντιλήφθηκαν την σφαιρικότητα της γης, μέσω της γλώσσας επικοινωνίας τους που τις καθιστά ικανές να αλληλοενημερώνονται που βρίσκεται το καλύτερο νέκταρ. Οι μέλισσες εμφανίστηκαν στην γη κατά την διάρκεια της κρητιδικής περιόδου, δηλαδή πριν από περίπου 150.000.000 χρόνια. Στην πολύπλοκή τους γλώσσα, ο ήλιος χρησιμεύει ως το σημείο αναφοράς τους. Ακόμα και σε πολύ συννεφιασμένες ημέρες, μπορούν να υπολογίζουν την ακριβή θέση του Ήλιου στην άλλη άκρη του πλανήτη.

Χάρη στον «εσωτερικό χάρτη» που διαθέτουν, μπορούν μέσα σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα να συλλέξουν και να επεξεργαστούν τα καιρικά φαινόμενα, έτσι ώστε να αποφασίσουν προς τα που θα κινηθούν. Επίσης, οι μέλισσες, από όλα τα πλάσματα του πλανήτη, είναι το πιο ευαίσθητα όσον αφορά το μαγνητικό πεδίο της γης. Αυτό τις βοηθά όχι μόνο να βρίσκουν τον προσανατολισμό τους, αλλά και για να φτιάχνουν άψογα τις κερήθρες στις κυψέλες τους. Τα παραπάνω φαίνονται ακόμα πιο εντυπωσιακά δεδομένου πως ο εγκέφαλος μιας μέλισσας είναι περίπου 1,5 εκατομμύρια φορές μικρότερος από τον δικό μας.

Φωτογραφία: https://pixahive.com/photo/bee-12/


Γιατί κλαίμε όταν καθαρίζουμε κρεμμύδια;


Όταν κόβουμε ένα κρεμμύδι απελευθερώνεται ένα αέριο που λέγεται Propanethiol S-oxide και είναι ένα οξείδιο του θείου. Στην συνέχεια, το αέριο αυτό αναμειγνύεται με κάποια ένζυμα του κρεμμυδιού και μέσω χημικής αντίδρασης, παράγεται αέριο του θείου, το οποίο όταν φτάνει στα μάτια μας δημιουργεί ένα ήπιο οξύ που τα ερεθίζει. Σαν μηχανισμό άμυνας ο οργανισμός μας, ανοίγει τους δακρυγόνους αδένες ώστε να παραχθούν δάκρυα τα οποίων σκοπός είναι να ξεπλύνουν τον εισβολέα που προκαλεί τον ερεθισμό.

Για να προστατευτούμε από το συγκεκριμένο αέριο όταν κόβουμε κρεμμύδια υπάρχουν πολλές πρακτικές, όπως:

  1. Να φοράμε προστατευτικά γυαλιά.
  2. Να κόβουμε το κρεμμύδι κάτω από μια τρεχούμενη βρύση. Έτσι, το νερό εμποδίζει την αντίδραση κατά το κόψιμο του κρεμμυδιού και δεν δημιουργείται το αέριο που φτάνει στα μάτια μας.
  3. Να τοποθετήσουμε το κρεμμύδι στο ψυγείο για 10 λεπτά πριν το κόψουμε. Με τον τρόπο αυτό, οι χαμηλές θερμοκρασίες επιβραδύνουν την αντίδραση στο κρεμμύδι, οπότε λιγότερο αέριο θα φτάσει στα μάτια μας, το οποίο μπορεί να μην γίνει αντιληπτό.


Συντάκτης: Κυριάκος Αθανασίου

Φωτογραφίες: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Red_onions.jpg

Τι κάνει μια στρουθοκάμηλος όταν φοβάται;


Όχι, αποτελεί μύθο πως η στρουθοκάμηλος κρύβει το κεφάλι της στην άμμο όταν φοβάται. Αν το έκρυβε θα πέθαινε από ασφυξία. Η πραγματικότητα είναι πως η στρουθοκάμηλος, όπως και οι περισσότεροι άνθρωποι όταν βρίσκονται σε κίνδυνο, το βάζουν στα πόδια. Η στρουθοκάμηλος είναι πολύ γρήγορη, καθώς μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 65 km/h και να την διατηρήσει για 30 λεπτά (Ο παγκόσμιος ρέκορντμαν στα 100 μέτρα Joussein Bolt τρέχει με 44,72 km/h).

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο συγκεκριμένος μύθος έχει δυο πιθανές εξηγήσεις:

  1. Στον τρόπο με τον οποίο μια στρουθοκάμηλος ξαπλώνει στην φωλιά της: Η φωλιά της είναι μια ρηχή τρύπα στο έδαφος και η στρουθοκάμηλος ξαπλώνει με το λαιμό της τεντωμένο μπροστά για να προσέχει μήπως έρθει κανένα αρπακτικό. 
  2. Στον βασικό τρόπο με τον οποίο λαμβάνουν την τροφή τους. Οι στρουθοκάμηλοι τρώνε σχεδόν τα πάντα: χαλκό, σίδερο, γυαλί, τούβλα κτλ. Σε έναν ζωολογικό κήπο μάλιστα μια στρουθοκάμηλος είχε καταβροχθίσει ένα ξυπνητήρι, γάντια, μερικά κέρματα και ένα φωτογραφικό φιλμ. Οι στρουθοκάμηλοι στην Ναμίμπια τρώνε ακόμα και διαμάντια. Επίσης τρώνε και πέτρες:  Όταν το κάνουν αυτό, βάζουν το κεφάλι τους μέσα στο χώμα για να φάνε τις πέτρες που είναι μέσα στο έδαφος.

Φωτογραφία: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ostrich_in_the_crater.jpg

Πόσα πορτραίτα της Μόνα Λίζα υπάρχουν;

Το πορτραίτο της Μόνα Λίζα που ζωγράφισε ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι δεν είναι το μοναδικό. Ένα δεύτερο πορτραίτο του διάσημου ζωγραφικού πίνακα, ανακαλύφθηκε στις αρχές του 2012, το οποίο ήταν κρυμμένο στις αποθήκες του μουσείου Πράντο στη Μαδρίτη. Οι συντηρητές του μουσείου, ύστερα από ειδική τεχνική επεξεργασία, διαπίστωσαν ότι αυτό που αρχικώς είχε θεωρηθεί ως «ένα ακόμα μεταγενέστερο αντίγραφο της Μόνα Λίζα», είναι στην πραγματικότητα έργο μαθητή του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Ειδικοί εικάζουν πως ο μαθητής ζωγράφιζε τη Μόνα Λίζα παράλληλα με το δάσκαλο του. Και τα δυο έργα δημιουργήθηκαν στη Φλωρεντία την περίοδο της Αναγέννησης, κάπου ανάμεσα στο 1503 και το 1519 μ.Χ. Συγκρίνοντας τα δυο πορτραίτα, προκύπτουν ωστόσο αρκετές διαφορές: Το έργο του Λεονάρντο είναι πιο εξιδανικευμένο με το περίφημο «μειδίαμα» που το χαρακτηρίζει. Από την άλλη, το στοιχείο που κάνει τον πίνακα του μαθητή του ενδιαφέρον, είναι ότι απεικονίζει την Μόνα Λίζα πολύ πιο ανθρώπινη και πιθανότατα πιο κοντά στο πώς ήταν στην πραγματικότητα.

Οι σύγχρονοι ιστορικοί τέχνης εκτιμούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ότι και ο πίνακας του Λεονάρντο Ντα Βίντσι και ο πίνακας του μαθητή του, απεικονίζουν τη Λίζα ντελ Τζιοκόντο, σύζυγο του πλούσιου μεταξέμπορου Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο από τη Φλωρεντία. Tο πορτρέτο είχε παραγγελθεί για να κοσμήσει την καινούργια τους έπαυλη, η μετακόμιση στην οποία συνέπεσε με την γέννηση του δεύτερου γιου τους.





Φωτογραφία: https://snl.no/Mona_Lisa